01 September 2010

Macam mana nak tukar 'Favicon'????

Salam.....


hari ni aku nak share sumting la kat u all semua cewahhh macam ramai sangat la pembaca blog aku wekkkk. Tapi kan aku rasa maybe dah ramai yang tau kot kan kan......tak apalah aku nak share jugak nak jugak (gedix sikit hahahaha) 


Apakah mendenyer Favicon ni, meh aku nak habaq cewahhhhh wek wek wek....Favicon atau favourite icon yang icon comei comei tu macam kucing itam ai tu huhu (gedix lagi wekkk)


dah nampak kan apa tu favicon...bagus bagus korang memang bagus....

okeh jom kita start buat tutorial ni sama2 ea....

STEP 1 : 
Pilih mana2 gambar2 yang comei2 yang korang nak letak nanti....macam aku aku letak kucing hehehe.

STEP 2 :
Then convert extension file gambar ni, daripada .jpg ke .ico... contohnya kucing.jpg korang tukar la jadi kucing.ico. Semua format image boleh tukar, samada *.gif, *.jpg, *.bmp or *.png and so on..

STEP 3 :
Korang pegi terjah ke website nie, Dynamic Favicon for Blogger & Webmaster,untuk generatekan korang punya image ico tadi ke html code..Kalau agak-agak malas nak create sendiri, kat website ni pun melambak ready made nyer favicon.. pilih jer mana korang suka .

pilih tab ICON GENERATOR -> Browse file *.ico tadi then upload..

[genfav.jpg]

STEP 4 :
DAh abis upload, maka page ni akan keluar. Kalau guna blogspot, copy code yang bawah tu ea, kita akan dihostkan direct dengan Iconj punya server. Kalau korang dah ada dotcom dotcom tu.., copy atas tu....

STEP 5:
Tak siap lagi ea, lom bole rilek2 lagi huhu....Dah copy tu kenala paste kan.. skang bukak blog korang  and bukak kat tab Layout -> Edit HTML jangan lupa expend widget tempelate, kalau korang rasa gundah gulana korang buat backup blog korang dulu dan paste kan celah celah ayat nih....Paste link tu lepas skin before head..

STEP 6:
Save dan view blog korang....ada nampak x icon korang yang comei2 tu....kiut kan....hehe

so cmne, jadik tak favicon korang...aku punya jadik kucing itam hehehe...selamat mencuba




No comments:

Post a Comment