18 October 2010

Emas didalam batu

Salam....aku rasa minggu ni aku memang nak share story pasal ema$ korang kena ambik tau jugak pasal aset ni hehe....sekali lagi aku kena minta izin dari tuan punya blog en. Shahrul memandangkan web dia pasal ema$ so penuh la info pasal GOLD...i like that web ngeh ngeh....

Kali ni share pasal Emas didalam batu...wooowwww interesting kan...meh la kita zasssssss.....


crystal gold alaska Emas didalam batu
Ini adalah ketulan nugget emas dari Alaska, permukaan batuan emas kuartza ini seperti batu ditepi sungai (bulat dan tidak tajam), mungkin disebabkan batu ini berada di kawasan aliran air sungai, Logam emas yang diheret oleh arus laju, mungkin termendap pada permukaan batu yang poros dan melekat disitu.



gold nugget venezuela Emas didalam batu

Batuan emas pelik ini berasa dari Icabaru, Venezuela di Amerika Selatan. Emas ini ditemui dalam bentuk lapisan. Biasa disebut sebagai Graded Bedding. Lapisan demi lapisan emas ini terhasil dari gerakan kerak bumi yang berlaku pada tempat yang sama. setiap lapisan mengandungi kualiti emas yang yang berbeza.


crystal gold08 RM1 Emas didalam batu

Batuan kristal ini mengandungi emas dalam jumlah yang kecil. yang menariknya, didalam batu kristal, emas tersebar dalam bentuk seperti lumut, emas melekat pada celah kerak dan permukaan batuan kristal. Kedua-dua mineral ini sangat mudah untuk diasingkan





gold ore01 Emas didalam batu

Didalam batu marmar pula, emas biasanya terselit didalam lapisan akibat dari proses sedimentary rock (Lithification), emas terperangkap didalam batuan marmar dan terkumpul disitu untuk suatu tempoh yang lama




crystal wire rams02 Emas didalam batu


Emas dalam bentuk batuan aneh seperti tanduk Ram (Kambing gurun), bentuknya sangat unik dan tiada keterangan yang jelas bagaimana formasi ini terjadi dan harganya sangat mahal.



gold ore02 Emas didalam batu


Anda pernah jumpa batu kuartza putih macam ini? ia berselerakan dimana-mana, saya selalu bermain batu macam ini semasa di Felda Cheneh dan Felda Gua Musang dahulu, x sangka, dalam batu kuartza putih ni pun boleh ditemui emas. Ia berada pada urat-urat emas batu kuartza putih. Jenis ini mungkin banyak di Malaysia.




gold ore calif Emas didalam batu


Batu kuartza hitam ini mengandungi iron oxida. logam emas yang berselerakan dicelah batu lebih tertumpu kepada kawasan rekahan yang dekat dengan iron oxida (hitam). Batu ini sangat kaya dengan emas dan pyrite.




octagonal gold Emas didalam batu


Kristal emas tulen paling biasa dijumpai dalam bentuk oktagon, spesimen yang digali dari lombong emas di California menunjukkan bentuk emas sebenar diperolehi secara semulajadi.




gold ore04 Emas didalam batu


Emas yang dijumpai didalam string gerudi semasa proses carigali. Saya jangkakan batu ini adalah quartza, bitumen, batu keras yang hitam mungkin beberapa ratus meter dibawah dasar bumi.



yang terakhir, saya nak share batuan “emas” yang di jumpai di sebuah kuari di Pendang, Kedah pada awal tahun ini, selepas kajian dijalankan logam yang dikatakan “emas” tersebut terbukti adalah Pyrite(pyrite biasanya digunakan untuk membuat emas palsu). Anda nampak tak sebarang perbezaan diantara batu mengandungi emas dan batu mengandungi Pyrite?


best kan ceta pasal emas ni....fuhhh best wooo kalau dapat seketui mcm gambar2 nih hehehe

credit hargaemas

11 comments:

  1. kalau le dapat seketul emas tu kaya pakcik

    ReplyDelete
  2. @Cik Liz a.k.a Leza Tsunami emas belum reda lagi kat blog leza..hehehe..saya ada gigi emas...komen kat blog saya pasal ular kepala 5..awak kan pakar photoshop..hehehe.

    ReplyDelete
  3. @nizam omar hahaa minggu ni mmg minggu emas kat blog sy...okeh komen otw huhu

    ReplyDelete
  4. @Cik Liz a.k.a Leza pas ni agak2 nak buay minggu apa ye..minggu perak pulak kot..pastu gangsa..heheh.bila lah nak dapat rm500 ni..tak sabar..

    ReplyDelete
  5. @nizam omar hujung tahun kan dapat...rilek laaa at least hujung tahun kayo lak pokcik haha

    ReplyDelete
  6. @nizam omar hujung tahun kan dapat...rilek laaa at least hujung tahun kayo lak pokcik haha

    ReplyDelete
  7. salam persahabatan. saya selalu masuk kekawasan lombong emas ni.
    dan bukan senang seperti yang kita sangka untuk mendapatkan emas.
    banyak halangang yang pertama sekali panas kedua hujan ketiga binatang buas dan keempat lanun semua ni kita kena tempoh. saya kalau mendulang
    boleh dapat paling sikit 5gm paling banyak 20gm sehari oklah tu.

    ReplyDelete