09 November 2010

Kelebihan Domain?

Salam semua,,,hari ni nak share sikit pasa topik atas nun...kenapa lak aku nak cakap pasal ni padahal blog aku pon tak dak domain yayyyyyy, aku just nak tolong jawabkan ajer walaupun blog aku sendiri pun xada domian tapi insyaallah ada rezeki ada la domain sendiri nanti...Ada rakan blogger ni tanya apa kelebihan domain ni lagik-lagik kalau domain tu kita dapat free lalalala~ bestkan dah la domain sendiri free pulak tu weeeeee...

Macam tak layak jer aku nak tulis...maaflah kalau apa yang aku post ni ada yang tak tepat tantang domain tapi korang boleh rujuk pada otai2 blog yer...sumber ni pon aku cilok kat wangcyber.com maybe ni boleh jawab soalan rakan blog tu, berguna untuk sy jugak..amat amat...kepada otai2 blogger yang baca post ni kalau aku silap info harap korang perbetulkan yer...

sesetengah cakap kelebihan domain ni :

  •  menggunakan blogspot ibarat menumpang di sebuah bilik. Anda tak boleh buat banyak benda sesuka hati. menggunakan domain/hosting sendiri ibarat memiliki sebidang tanah. Anda bebas buat apa sahaja, bebas bina apa sahaja. Nak buat pangsapuri ke, banglo ke, rumah panjang keso senang cerita, the keyword is 'kebebasan'. (faezil)
  • kalo guna blogspot .. tak bleh pasang script affiliate...script affiliate amat penting bagi membantu mempromosikan produk anda secara percuma..(HairulHissam )
  • blogspot pun ok.. mcm kate faezil.. menumpang la.. mcm menumpang umah orang.... tak bebas buat ape sahaja.. kalau kite pakai hosting berbayar.. kire mcm kite sewa rumah duduk sorang2... bebas la skit... hosting ibarat rumah... domain ibarat alamat rumah tersebut... jadi... kelebihannya... mcm2 kita boleh buat di hosting berbayar berbanding blogspot.(imabiz )
Itu antara pendapat mereka la...memang betul jugak kan, tapi ikut kemampuan, xsemestinya tak ada domain kita tak boleh nak berblog rite...ikut kemampuan masing-masing...sama la macam aku jugak pasal aku tak mampu la aku tak ada domoin lalala~

yang penting kita hepi dengan apa yang kita kongsikan dan ikhlas...yang membaca pun hepi yang menulis pun hepi senyiummmm ^^

atau korang boleh baca SINI dan terima kasih kerana bertanya...hehe korang bole cek blog yang dah lama dalam dunia bloging ni...Minta maaf sekali lagi kalau ada kesilapan dalam post ni...sila perbetulkan yer ^^

credit http://www.wangcyber.com/forum/perniagaan-internet/31250-salam-apa-kelebihan-ada-webhosting-domain-sendiri-dari-blogspot.html

4 comments:

  1. Hosting and domain are not that expensive... about 100 bucks per year will get you going :)

    ReplyDelete
  2. @Albert thanks yer...but now hosting pun ble buat sendiri domain jer kena beli..skang pun ada yg dah murah rite

    ReplyDelete
  3. Memang boleh, tapi baik ambil saja hosting, sebab blogspot hosting lambat laun macam slow gila. With your own hosting, hang tak payah layan karenah Google dalam hosting depa.

    Cuba lah, mai ke blog saya, tengok page "get exabytes" saya hahaha

    ReplyDelete
  4. @Albert owhhh nice la...mesti dapatkan satu hosting dan domain...thanks again for da info yer,,,i will visit ur blog ASAP

    ReplyDelete